Fem en fredag v. 51: God jul 2023

Efter en natt på nattåget är vi nu på sista etappen längs en snöig norrlandskust. Julen står för dörren och här kommer fem en fredag:

1. Känner du dig klar inför julens dagar?

Ja, jag har gått in i en lugn och avslappnad ledighet (eller ja, så lugnt det nu kan vara att resa med två barn). Jobbet är kvarlämnat i Skåne och det känns så skönt.

2. Hur kommer du fira (eller inte fira) i år?

Hemma hos mamma och pappa med syskon och så klart min egen lilla familj. Vi kör en opretentiös mysjul, med fokus på att bara umgås.

3. Har du någonsin kört julklappsleken?

Ja, M:s familj har en förkärlek till det. Jag tycker det mest är massa onödiga prylar och har aldrig riktigt förstått grejen men hänger på och försöker gilla läget.

4. Vad är något du alltid gör under julen?

Myser, dricker varma drycker och umgås. Hade mamma också tyckt om brädspel så hade det nog blivit en given jultradition.

5. Vad är ett julminne du alltid kommer minnas?

Har många minnen från när jag var liten, kojmys och uppesittarkväll hos mormor och morfar, julmiddagar i skogen hos farmor och farfar. Och en och annan traditionsenlig magsjukeepisod. Nu vill jag skapa mysiga julminnen åt mina barn (helst minus magsjuka).

God jul på er alla där ute!

7 reaktioner på ”Fem en fredag v. 51: God jul 2023

  1. Instämmer till fullo med svaren under fråga 4. Men i det här fallet är det jag som är den där mamman som inte gillar brädspel. Men jag brukar ge med mig för ett parti Monopol som får pågå under mellandagarna.

    Gillad av 1 person

  2. Vi provar igen – det verkade inte som min första kommenta kom iväg. Skoj läsa dina svar. Julklappsspelet är mest skoj att spela, att ta varandras paket – innehållet har vi satt till en låg summa just bara för det. Men håller med om att det då ofta blir onödiga prylar. Ett år sa vi att det bara skulle vara ätbara saker i paketen, då går allt åt på något sätt.
    Ha en riktigt fin julhelg

    Gillad av 1 person

  3. Ja du får porta både magsjuka och andra influensor. Brädspel kan det bli på julafton när småbarnen somnat. Har köpt ett nytt till familjen i år. Julklappsleken har man väl på många arbetsplatser, jag hann gå i pension innan det blev aktuellt. God Jul

    Gilla

Lämna en kommentar